Mittwoch, 5. März 2014

Somn usor!

Buna dimineata!

Acum trei zile am avut un concert, intr-o locatie cu oameni minunati si multa natura.

Unii dintre ascultatori erau muzicieni, altii nu; unii nu mai fusesera niciodata pana atunci la un concert de muzica clasica, altii merg regulat. Pe scurt, o varietate de oameni si suflete.

Dat fiindca ne aflam cu totii in aceeasi statiune si ne cunosteam, intre timp, destul de bine, am avut surpriza (foarte placuta) sa fiu oprita a doua zi dimineata, inaintea gimnasticii matinale, din pas in pas cu expresia: "Adriana, ce bine am dormit azi noapte!" Sau: "ce somn bun si linistit am avut dupa concert", respectiv "de mult nu am mai dormit asa de bine", "am visat!!" si altele de genul acesta. Hm, deci muzica clasica ascultata seara favorizeaza calitatea somnului! (ma rog, cel putin publicului, pentru ca artistul acumuleaza prea multa andrenalina ca sa fie favorizat din punctul asta de vedere...)

Cum spiritul stiintific ma gadila zilele astea mai mult decat de obicei, mi-a venit ideea ad-hoc sa pregatesc un chestionar si sa ma folosesc la maximum de aceasta situatie intr-adevar extraordinara: unde mai gasesc eu aproape tot publicul unui concert a doua zi dupa eveniment, ca sa il intervievez cum a dormit, ce parere are despre diverse aspecte ale concertului si despre muzica in general?

Am compus - probabil in cea mai rapida varianta din viata mea de pana acum - vreo 30 de intrebari, inspirata de cartile sociologice pe care, din fericire, le aveam la mine, si treci la treaba.

Oamenii au fost iarasi extrem de draguti, s-au obisnuit cu mine si cu laptopul cel gri alergand pe coridoare, intre o sesiune de sport, masa, terapie fizica, bai alternante si alte minuni. Mi-au dat interviuri peste interviuri - oameni intre 23 si 92 de ani mi-au raspuns cu drag la semi-standardizate.

Bineinteles ca evaluarea o voi face cand ajung acasa, la Viena, cu ajutorul institutului nostru de statistica si al programelor speciale, pentru a vedea si corelatiile care sunt, poate, cele mai interesante.

O prima concluzie am tras deja: din 31 de oameni intervievati, 28 - deci 90%!! - au dormit semnificativ mai bine dupa concert, iar ceilalti 3 - 10% - au dormit la fel de bine ca de obicei. Vorbim aici despre persoane care se trezesc de obicei de mai multe ori pe noapte, sau sufera de insomnie - care au remarcat singure ca s-au trezit abia dimineata si nu le venea sa creada.

Care este ecoul activitatii de cercetare dupa trei zile? Dupa interviuri, le-am explicat aproape tuturor ca le-am facut pentru a stabili o legatura intre concertul live de muzica clasica si calitatea somnului.

Drept pentru care multi m-au rugat sa le fac o lista cu ce piese le-as recomanda sa asculte seara, inainte de culcare, in speranta ca somnul le va fi mai lin si mai bun.

Ma tin de cuvant si iata lista cu recomandari, de data asta mai scurta, dar cu timpul o voi largi (cu drag).

Recomandarile care urmeaza reprezinta parerea mea si nu un rezultat al vreunei cercetari stiintifice oficiale :)

SEARA, pentru un somn lin:

- Johann Sebastian BACH: probabil orice. Recomandari:
Muzica pentru pian:

  • Preludiul in Do Major, Clavecinul bine temperat, cartea 1, de exemplu in interpretarea lui Gulda
  • Preludiul si fuga in mi bemol minor, Clavecinul bine temperat, cartea 1, de ex. cu Patricia Hase, dar cel mai bine cu Sviatoslav Richter
  • de fapt, toate preludiile si fugile lui Bach :)
  • Aria in Re major, daca se poate cu Friedrich Gulda
  • din Concertul italian, partea a 2-a, cu Glenn Gould 
  • Choral "Ich ruf zu Dir, Herr Jesus Christ", cu Grigorji Sokolov
  • Choral "Jesus bleibet meine Freude"daca se poate cu Dinu Lipatti
  • Variatiunile Goldberg (Goldberg Variations), de exemplu in interpretarea lui Glenn Gould sau a lui Alexis Weissenberg
Muzica de camera sau pentru orchestra, cu sau fara solisti:

Alte piese din concert (pentru un somn mai romantic):


Orice ati asculta, incepeti si incheiati cu Bach - este, de altfel, foarte bun si in stimularea oricarei activitati de concentrare, in stimularea inteligentei, regleaza respiratia si functiile corpului, ce mai, un medicament minune :)

Intr-o postare urmatoare voi recomanda si cate ceva pentru auditia de dimineata.

Cu drag,
a voastra Adriana

Keine Kommentare: